HISTORIA ROBOTYKI I ROBOTÓW
około 350 p.n.e.
*Wybitny grecki matematyk Archytas z Tarentu buduje mechanicznego ptaka nazwanego „Gołąb” (ang. the Pigeon) napędzanego parą. Według przekazów historycznych ptak ten potrafił latać.
około 322 p.n.e.
*Grecki wynalazca i fizyk Ctesibus z Aleksandrii buduje pierwsze zegary wodne, z ruchomymi figurami. Grecy byli zafascynowani takimi automatami i często wykorzystywali je w przedstawieniach teatralnych i uroczystościach religijnych.
XII wiek
*Powstaje pierwszy prymitywny robot humanoidalny. Była to mechaniczna łódź z czterema automatycznymi muzykami, pływająca po wodzie.
XV wiek
*Leonardo Da Vinci projektuje mechaniczne urządzenie, które wygląda jak rycerz w zbroi i naśladuje ludzkie zachowania.
Potrafi siadać, poruszać ramionami, szyją i szczęką. W tamtym czasie urządzenia takie były tworzone dla władców w celach rozrywkowych.
*Powstaje pierwszy prawdziwy android w ludzkiej formie. Źródła wskazują, iż twórca zbudował klika androidów symulujących prawdziwych ludzi - niektóre z nich potrafiły nawet grać na instrumentach muzycznych.
*Gianello Torriano z Cremony tworzy androida - Kobietę Torriano, potrafiącego grać na lutni. Figurka ta obecnie znajduje sie w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu.
XVIII wiek
*Jacques de Vaucanson rozpoczyna w Grenoble (Francja) budowę trzech automatów. Pierwszym był mechaniczny chłopiec potrafiący zagrać 12 piosenek na flecie. Drugi automat potrafił już nie tylko grać na flecie, ale także grał na tamburynie. Jednak najbardziej znanym wynalazkiem Vaucansona był trzeci automat - mechaniczna kaczka, która potrafiła poruszać się, kwakać, machać skrzydłami a nawet jeść i trawić pożywienie
*Pojawia sie pierwszy prawdziwy w cywilizacji zachodniej automat do pisania tekstu, zbudowany przez Knausa. Nie mniej ważne od funkcjonalności maszyny były wykonane na niej zdobienia, charakterystyczne dla tamtych czasów.
*Szwajcarski twórca zegarków Pierre Jaquez-Droz buduje dla rodziny królewskiej trzy lalki-automaty: pierwsza umie pisać, druga grać muzykę a trzecia malować obrazki.
XIX wiek
*Robert Quinn i Roy Ritzmann z Uniwersytetu Case Western Reserve budują sześcionożnego robota – owada.
*Joseph Jacquard buduje automatyczne krosna sterowane kartami perforowanymi. Ta metoda była później wykorzystywana jako sposób wprowadzania danych do niektórych komputerów w wieku XX.
*Charles Babbage demonstruje prototyp swojej maszyny, wykorzystującej karty dziurkowane. Babbage jest często opisywany jako „Ojciec komputera" gdyż spędził życie na tworzeniu podstaw systemu binarnego
*Nikola Tesla buduje i pokazuje, zdalnie sterowany robot łodzi w Madison Square Garden.
XX wiek
*Powstają roboty drugiej generacji – potrafią wykonywać precyzyjne ruchy.
*Karel Capek wprowadza słowo "Robot" w swojej sztuce" RUR "(Rossuum Universal Robots). Robot w języku czeskim pochodzi od słowa" robota ", czyli" praca przymusowa.
Czeski pisarzPo raz pierwszy pojawia się robot na srebrnym ekranie- w filmie „ " Fritza Langa
*1940 Issac Asimov tworzy serię opowiadań o robotach. Asimov tworzy trzy prawa robotyki
1. Robot nie może zranić lub skrzywdzić człowieka.
2. Robot musi słuchać poleceń wydanych przez ludzi, chyba że takie polecenia byłyby sprzeczne z pierwszym prawem.
3. Robot musi chronić swój byt (istnienie), o ile nie jest to sprzeczne z pierwszym lub drugim prawem.
Robot nie może szkodzić ludzkości, lub poprzez zaniechanie, umożliwić skrzywdzenie ludzkości.
">1956 Alan Newell i
Herbert Simon tworzy „Logic theorist”, pierwszy „system ekspercki" Jest on wykorzystywany do pomocy w
rozwiązaniu trudnych problemów matematycznych.
">
Wspomagani przez grant z Fundacji Rockefellera John McCarthy, Marvin Minsky, Nat Rochester i Claude Shannon tworzą projekt badań nad sztuczną inteligencją.
">1959
Powstaje laboratorium Badań nad sztuczną inteligencją w Instytucie Technologii w Massachusetts.
Heinrich Ernst tworzy MH-1, komputer ręcznie sterowany. Ma on na celu wykonywanie niebezpiecznych lub powtarzających się zadań na linii montażowej i zastąpienie w tych czynnościach człowieka.
1966
Stanfordzki Instytut Badań tworzy Shakey- pierwszego robota mobilnego, który
potrafi rozpoznawać swoje działania i reagować na nie.
1967
Richard Greenblatt pisze MacHack, program, który gra w szachy i potrafi ograć człowieka. Późniejsze wersje tego programu wygrywały nawet z mistrzami świata w szachach.
">1968 Stanley Kubrick tworzy film Odyseja kosmiczna
2001 w którym
komputer pokładowy decyduje o wyeliminowaniu ludzi.
1969
1974
własną
firmę i zaczyna produkować maszyny do montażu drobnych części razem przy pomocy
czujników dotyku.
1976
1977
George Lucas tworzy Gwiezdne Wojny film o wszechświecie
w którym roboty są wszechobecne i są jego integralną częścią, między innymi
pojawiają się tam R2-D2 i C-3PO.
Film tworzy największy obraz człowieka przyszłości, i inspiruje pokolenia
badaczy.
1977
Kennedy Space Flight Center wprowadza sondy kosmiczne do badania odległej przestrzeni kosmicznej Voyager 1 i 2.
1979
Hans Moravec
przeprowadza pierwsze eksperymenty przy użyciu mapowania 3D.
1986
LEGO i MIT Media Lab wprowadzają pierwszy zestaw produktów edukacyjnych LEGO na rynek. Lego jest wykorzystywane przez nauczycieli w tysiącach szkół podstawowych.
1986
Honda rozpoczyna program badawczy oparty na
założeniu, że robot "powinien współistnieć i współpracować z ludźmi,
robiąc to, co dana osoba nie może zrobić i zabiegać o nowy wymiar mobilności, z
ostatecznym z pożytkiem dla społeczeństwa”.
1992
Dr John Adler tworzy koncepcję CyberKnife -robota, wykonującego zdjęcia
pacjentom z guzami nowotworowymi, robot miał wyszukiwać guzy i poddawać je
wcześniej zaplanowanym naświetlaniom.
1993
Dante 8-nożny robot kroczący opracowany w Carnegie Mellon University schodzi do Erebrus na Antarktydzie. Jego zadaniem jest zbieranie danych z
trudnych warunkach podobnych do tego, co możemy znaleźć na innej planecie. Misja
zakończyła się niepowodzeniem.
Udoskonalony Robot schodzi do krateru wulkanu na Alasce.
Misja kończy się sukcesem.
1994
Mason Center w San Francsico.
1996
David Barrett do pracy doktorskiej projektuje
i buduje robota tuńczyka, który symuluje w jaki sposób pływa ryba,6
który trawi masę organiczną, i
wytwarza z niej dwutlenek węgla, który jest następnie wykorzystywany do
zasilania.
1996
P3, jest on owocem wieloletnich badań nad stworzeniem
robota humanoidalnego.
1997
Pierwsza
BazaMiędzynarodowej Stacji Kosmicznej zostaje umieszczona na orbicie. Wciągu
następnych kilku lat dołączą do niej kolejne składniki, w tym automatyczne ramię zaprojektowane przez kanadyjską firmę
MD Robotics.
1997
ląduje na Marsie. Bada powierzchnię Marsa i przesyła
stamtąd dane od lipca do września.
1998
wprowadza Furby zabawkę-stwora, który staje się
przebojem sezonu. Furby może reagować na otoczenie i komunikuje się 800
zwrotami w języku angielskim i swoim własnym furbiańskim.
1998
MINDSTORMS
1.0.
1999
Ponadto w XX wieku:
Roboty pojawiają się we wszystkich niemalże obszarach działalności człowieka: w medycynie-diagnozują i leczą, w energetyce pomagają usuwać skażony materiał po wycieku paliwa radioaktywnego z elektrowni nuklearnej, uczestniczą w walkach jako roboty obronne i militarne, sterują bezzałogowymi samolotami, pomagają policji, służą do rozrywki: jak chociażby roboty grające na organach czy będące partnerem do gry w ping-ponga. Stają się nieodłączną częścią naszej rzeczywistości.
XXI wiek
Honda wypuszcza nowego humanoidalnego robota ASIMO.
2000
Pojawiają się klocki
serii
2001
pojawia się CyberKnife FDA robot do leczenia nowotworów w dowolnym miejscu ciała.
2002
Robot ASIMO otwiera sesję Nowojorskiej Giełdy, dzwoniąc w dzwonek.
2003
10 czerwca - NASA uruchamia MER-A "Spirit" robota przeznaczonego do badań Marsa.
2003
SONY trzecią generację robotów domowych.
2004
04 stycznia - po sześciominutowym locie w atmosferze
Marsa, opalony, ląduje na Czerwonej Planecie robot-łazik Spirit
Ponadto w XXI wieku:
*W Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu rozpoczynają sie prace nad pierwszym polskim robotem medycznym - Robin Heart.
*Unia Europejska szacuje, iż na świecie wykorzystywanych jest 742 500 robotów przemysłowych. Ponad połowa z tej liczby maszyn jest stosowana w Japonii.
*Kanadyjczycy budują zdalny system manipulacyjny działający w przestrzeni kosmicznej (SSRMS). Był odpowiedzialny m.in. za pomoc w składaniu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS.
*Japończycy prezentują Paro - robot osobisty wyglądający jak foka - pełni role zwierzęcia domowego w miejscach, gdzie ich przebywanie jest zabronione - w szpitalach oraz domach starców. Ma własny charakter, który zmienia sie w zależności od tego, jak sie go traktuje. Foka jest zadowolona, gdy sie ją głaszcze, a zła, gdy sie ją bije.
*Toshiba prezentuje prototyp robota usługowego ApriAlpha, mającego pomagać ludziom przy prostych pracach w domu takich jak np. obsługa urządzeń domowych.
*Japońska firma ZMP wprowadza na rynek robota Nuvi, który jest pierwszym na świecie robotem humanoidalnym przeznaczonym do użytkowania w gospodarstwach domowych. Prezentuje najmniejszy na świecie zrobotyzowany helikopter Micro Flying Robot. Ważący zaledwie 10 gramów i mierzący 70 mm wysokości robot ma być wykorzystywany, jako „latająca kamera” podczas katastrof naturalnych.
*Japończycy konstruują pięciotonowego robota Enryu do pomocy przy wyciąganiu samochodów z głębokich zasp śniegu.
*Południowokoreańscy inżynierowie demonstrują robota HUBO (w wersji trzeciej), który według nich jest najinteligentniejszym robotem na świecie. Hubo jest drugim robotem tego typu na świecie, po japońskim Asimo.
*Południowokoreańscy inżynierowie budują robota humanoidalnego przypominającego kobietę.
*Robot - asystent Enon firmy Fuijtsu rozpoczyna prace w jednym z japońskich sklepów samoobsługowych.
Oprócz pomocy przy zakupach, Enon może wskazać klientom także inne miejsca na terenie supermarketu.
*Norwescy uczeni budują robota przypominającego węża. Robot nazwany Ana Konda jest wystarczająco silny, aby przedrzeć sie przez ściany i wydajny, aby wspomagać akcje ratowania życia w krytycznych sytuacjach (np. podczas pożarów). To mechaniczny wąż strażacki.
Definicja [Jacak, Tchoń]
Robot jest automatycznie sterowana, (re-)programowalna, wielozadaniowa maszyna manipulacyjna o wielu stopniach swobody, posiadająca własności manipulacyjne i lokomocyjne, stacjonarna lub mobilna, stosowana do różnych celów przemysłowych i specjalnych.