roboticom
Zapisz się na szkolenia!



 
 
 

HISTORIA ROBOTYKI I ROBOTÓW

 

 

około 350 p.n.e.

*Wybitny grecki matematyk Archytas z Tarentu buduje mechanicznego ptaka nazwanego „Gołąb” (ang. the Pigeon) napędzanego parą. Według przekazów historycznych ptak ten potrafił latać.

 

około 322 p.n.e.

*Grecki wynalazca i fizyk Ctesibus z Aleksandrii buduje pierwsze zegary wodne, z ruchomymi figurami. Grecy byli zafascynowani takimi automatami i często wykorzystywali je w przedstawieniach teatralnych i uroczystościach religijnych.

 

XII wiek

*Powstaje pierwszy prymitywny robot humanoidalny. Była to mechaniczna łódź z czterema automatycznymi muzykami, pływająca po wodzie.

 

XV wiek

*Leonardo Da Vinci projektuje mechaniczne urządzenie, które wygląda jak rycerz w zbroi i naśladuje ludzkie zachowania.

 Potrafi siadać, poruszać  ramionami, szyją i szczęką. W tamtym czasie urządzenia takie były tworzone dla władców w celach rozrywkowych.

*Powstaje pierwszy prawdziwy android w ludzkiej formie. Źródła wskazują, iż twórca zbudował klika androidów symulujących prawdziwych ludzi - niektóre z nich potrafiły nawet grać na instrumentach muzycznych.

*Gianello Torriano z Cremony tworzy androida - Kobietę Torriano, potrafiącego grać na lutni. Figurka ta obecnie znajduje sie w Muzeum Historii Sztuki w Wiedniu.

 

XVIII wiek

*Jacques de Vaucanson rozpoczyna w Grenoble (Francja) budowę trzech automatów. Pierwszym był mechaniczny chłopiec potrafiący zagrać 12 piosenek na flecie. Drugi automat potrafił już nie tylko grać na flecie, ale także grał na tamburynie. Jednak najbardziej znanym wynalazkiem Vaucansona był trzeci automat - mechaniczna kaczka, która potrafiła poruszać się, kwakać, machać skrzydłami a nawet jeść i trawić pożywienie

*Pojawia sie pierwszy prawdziwy w cywilizacji zachodniej automat do pisania tekstu, zbudowany przez Knausa. Nie mniej ważne od funkcjonalności maszyny były wykonane na niej zdobienia, charakterystyczne dla tamtych czasów.

*Szwajcarski twórca zegarków  Pierre Jaquez-Droz buduje dla rodziny królewskiej trzy lalki-automaty: pierwsza umie pisać, druga grać muzykę a trzecia malować obrazki.

 

XIX wiek

*Robert Quinn i Roy Ritzmann z Uniwersytetu Case Western Reserve budują sześcionożnego robota – owada.

*Joseph Jacquard buduje automatyczne krosna sterowane kartami perforowanymi. Ta metoda była później wykorzystywana jako sposób wprowadzania danych do niektórych komputerów w wieku XX.

*Charles Babbage demonstruje prototyp swojej maszyny, wykorzystującej karty dziurkowane. Babbage jest często opisywany jako „Ojciec komputera" gdyż spędził życie na tworzeniu podstaw systemu binarnego

*Nikola Tesla buduje i pokazuje, zdalnie sterowany robot łodzi w Madison Square Garden.

 

XX wiek

*Powstają roboty drugiej generacji – potrafią wykonywać precyzyjne ruchy.

*1921 Czeski pisarz Karel Capek wprowadza słowo "Robot" w swojej sztuce" RUR "(Rossuum Universal Robots). Robot w języku czeskim pochodzi od słowa" robota ", czyli" praca przymusowa.

*1926 Po raz pierwszy pojawia się robot na srebrnym ekranie- w filmie „Metropolis" Fritza Langa

*1940 Issac Asimov tworzy serię opowiadań o robotach. Asimov tworzy trzy prawa robotyki

1.     Robot nie może zranić lub skrzywdzić człowieka.

2.     Robot musi słuchać poleceń wydanych przez ludzi, chyba że takie polecenia byłyby sprzeczne z pierwszym prawem.

3.     Robot musi chronić swój byt (istnienie), o ile nie jest to sprzeczne z pierwszym lub drugim prawem.

W późniejszym czasie Asimov dodaje prawo zerowe mówiące: Robot nie może szkodzić ludzkości, lub poprzez zaniechanie, umożliwić skrzywdzenie ludzkości.


">1956 Alan Newell i Herbert Simon tworzy „Logic theorist”, pierwszy „system ekspercki" Jest on wykorzystywany do pomocy w rozwiązaniu trudnych problemów matematycznych. ">

1956

Wspomagani przez grant z Fundacji Rockefellera John McCarthy, Marvin Minsky, Nat Rochester i Claude Shannon tworzą projekt badań nad sztuczną inteligencją.

">1959

Powstaje laboratorium Badań nad sztuczną inteligencją w Instytucie Technologii w Massachusetts.

 

1961Heinrich Ernst tworzy MH-1, komputer ręcznie sterowany. Ma on na celu wykonywanie niebezpiecznych lub powtarzających się zadań na linii montażowej i zastąpienie w tych czynnościach człowieka. 

Po raz pierwszy zostaje użyte ramię robota przemysłowego w General Moto
1966
Stanfordzki Instytut Badań tworzy Shakey- pierwszego robota mobilnego, który potrafi rozpoznawać swoje działania i reagować na nie.


1967

Richard Greenblatt pisze MacHack, program, który gra w szachy i potrafi ograć człowieka. Późniejsze wersje tego programu wygrywały nawet z mistrzami świata w szachach.


Stanley Kubrick tworzy film Odyseja kosmiczna 2001 w którym komputer pokładowy decyduje o wyeliminowaniu ludzi.

Victor Scheinman tworzy prototyp stosowanego do dziś ramienia robota przemysłowego


Victor Scheinman tworzy własną firmę i zaczyna produkować maszyny do montażu drobnych części razem przy pomocy czujników dotyku.

1976
Shigeo Hirose projektuje robota, który potrafi się okręcać wokół przedmiotów jak wąż. Konstruuje też robota umiejącego schodzić po schoda
George Lucas tworzy Gwiezdne Wojny film o wszechświecie w którym roboty są wszechobecne i są jego integralną częścią, między innymi pojawiają się tam R2-D2 i C-3PO. Film tworzy największy obraz człowieka przyszłości, i inspiruje pokolenia badaczy.


Kennedy Space Flight Center wprowadza sondy kosmiczne do badania odległej przestrzeni kosmicznej Voyager 1 i 2.


1979

Hans Moravec przeprowadza pierwsze eksperymenty przy użyciu mapowania 3D.

1986

 LEGO i MIT Media Lab wprowadzają pierwszy zestaw produktów edukacyjnych LEGO na rynek. Lego jest wykorzystywane przez nauczycieli w tysiącach szkół podstawowych.


 Honda rozpoczyna program badawczy oparty na założeniu, że robot "powinien współistnieć i współpracować z ludźmi, robiąc to, co dana osoba nie może zrobić i zabiegać o nowy wymiar mobilności, z ostatecznym z pożytkiem dla społeczeństwa”.


Dr John Adler tworzy koncepcję CyberKnife -robota, wykonującego zdjęcia pacjentom z guzami nowotworowymi, robot miał wyszukiwać guzy i poddawać je wcześniej zaplanowanym naświetlaniom.

1993
Dante 8-nożny robot kroczący opracowany w Carnegie Mellon University schodzi do Erebrus na Antarktydzie. Jego zadaniem jest zbieranie danych z trudnych warunkach podobnych do tego, co możemy znaleźć na innej planecie. Misja zakończyła się niepowodzeniem.

 

1994
Udoskonalony Robot Dante II schodzi do krateru wulkanu na Alasce. Misja kończy się sukcesem.

Po raz pierwszy odbywają się walki robotów w Fort Mason Center w San Francsico.

David Barrett do pracy doktorskiej projektuje i buduje robota tuńczyka, który symuluje w jaki sposób pływa ryba,
Chris Campbell and Stuart Wilkinson tworzą robota o nazwie Gastrobot który trawi masę organiczną, i wytwarza z niej dwutlenek węgla, który jest następnie wykorzystywany do zasilania.
Honda debiutuje roboP3, jest on owocem wieloletnich badań nad stworzeniem robota humanoidalnego.

Pierwsza BazaMiędzynarodowej Stacji Kosmicznej zostaje umieszczona na orbicie. Wciągu następnych kilku lat dołączą do niej kolejne składniki, w tym automatyczne ramię zaprojektowane przez kanadyjską firmę MD Robotics.
Pathfinderląduje na Marsie. Bada powierzchnię Marsa i przesyła stamtąd dane od lipca do września.

 

 1998
Tiger Electronics wprowadza Furby zabawkę-stwora, który staje się przebojem sezonu. Furby może reagować na otoczenie i komunikuje się 800 zwrotami w języku angielskim i swoim własnym furbiańskim.


LEGO wypuszcza na rynek swój pierwszy zestaw do budowy robotów pod nazwą LegoMINDSTORMS 1.0.


LEGO wprowadza na rynek zestawy klocków wersji 1.5.

 

1999

SONY wypuszcza na rynek AIBO robota do drobnych prac domowych.

 

Ponadto w XX wieku:

Roboty pojawiają się we wszystkich niemalże obszarach działalności człowieka: w medycynie-diagnozują i leczą, w energetyce pomagają usuwać skażony materiał po wycieku paliwa radioaktywnego z elektrowni nuklearnej, uczestniczą w walkach jako roboty obronne i militarne, sterują bezzałogowymi samolotami, pomagają policji, służą do rozrywki: jak chociażby roboty grające na organach czy będące partnerem do gry w ping-ponga. Stają się nieodłączną częścią naszej rzeczywistości.

 

 

 

XXI wiek


2000

Honda wypuszcza nowego humanoidalnego robota ASIMO.

 2000
Pojawiają się klocki serii MINDSTORMS Robotics Invention System TM 2.0

 

2001

W sierpniu pojawia się CyberKnife FDA robot do leczenia nowotworów w dowolnym miejscu ciała.

 

2002

Robot ASIMO otwiera sesję Nowojorskiej Giełdy, dzwoniąc w dzwonek.

 

2003
10 czerwca - NASA uruchamia MER-A "Spirit" robota przeznaczonego do badań Marsa.

2003
SONY wprowadza AIBO ERS-7SONY trzecią generację robotów domowych.

2004
04 stycznia - po sześciominutowym locie w atmosferze Marsa, opalony, ląduje na Czerwonej Planecie robot-łazik Spirit

Ponadto w XXI wieku:

*W Fundacji Rozwoju Kardiochirurgii w Zabrzu rozpoczynają sie prace nad pierwszym polskim robotem medycznym - Robin Heart.

*Unia Europejska szacuje, iż na świecie wykorzystywanych jest 742 500 robotów przemysłowych. Ponad połowa z tej liczby maszyn jest stosowana w Japonii.

*Kanadyjczycy budują zdalny system manipulacyjny działający w przestrzeni kosmicznej (SSRMS). Był odpowiedzialny m.in. za pomoc w składaniu Międzynarodowej Stacji Kosmicznej ISS.

*Japończycy prezentują Paro - robot osobisty wyglądający jak foka - pełni role zwierzęcia domowego w miejscach, gdzie ich przebywanie jest zabronione - w szpitalach oraz domach starców. Ma własny charakter, który zmienia sie w zależności od tego, jak sie go traktuje. Foka jest zadowolona, gdy sie ją głaszcze, a zła, gdy sie ją bije.

*Toshiba prezentuje prototyp robota usługowego ApriAlpha, mającego pomagać ludziom przy prostych pracach w domu takich jak np. obsługa urządzeń domowych.

*Japońska firma ZMP wprowadza na rynek robota Nuvi, który jest pierwszym na świecie robotem humanoidalnym przeznaczonym do użytkowania w gospodarstwach domowych. Prezentuje najmniejszy na świecie zrobotyzowany helikopter Micro Flying Robot. Ważący zaledwie 10 gramów i mierzący 70 mm wysokości robot ma być wykorzystywany, jako „latająca kamera” podczas katastrof naturalnych.

*Japończycy konstruują pięciotonowego robota Enryu do pomocy przy wyciąganiu samochodów z głębokich zasp śniegu.

*Południowokoreańscy inżynierowie demonstrują robota HUBO (w wersji trzeciej), który według nich jest najinteligentniejszym robotem na świecie. Hubo jest drugim robotem tego typu na świecie, po japońskim Asimo.

*Południowokoreańscy inżynierowie budują robota humanoidalnego przypominającego kobietę.

*Robot - asystent Enon firmy Fuijtsu rozpoczyna prace w jednym z japońskich sklepów samoobsługowych.

Oprócz pomocy przy zakupach, Enon może wskazać klientom także inne miejsca na terenie supermarketu.

*Norwescy uczeni budują robota przypominającego węża. Robot nazwany Ana Konda jest wystarczająco silny, aby przedrzeć sie przez ściany i wydajny, aby wspomagać akcje ratowania życia w krytycznych sytuacjach (np. podczas pożarów). To mechaniczny wąż strażacki.

 

Definicja [Jacak, Tchoń]

Robot jest automatycznie sterowana, (re-)programowalna, wielozadaniowa maszyna manipulacyjna o wielu stopniach swobody, posiadająca własności manipulacyjne i lokomocyjne, stacjonarna lub mobilna, stosowana do różnych celów przemysłowych i specjalnych.